Opsætning af Google Shopping Ads Kampager

Hvis du driver en webshop og vil du gerne se nogle salg gå igennem – ja så kan du næsten ikke komme udenom at bruge Google Shopping Ads som en del af dit marketingsmix.

At få sat Google Shopping Ads op er lidt mere kompliceret end de almindelige tekstannoncer fordi du skal bruge lidt flere programmer, og få disse til at snakke sammen – men bare rolig, jeg viser dig step-for-step hvad du skal gøre, for at få dine annoncer til at køre.

Opsætning – Disse steps skal vi igennem

  1. Opret en Google Profil hvor du logger ind alle steder efterfølgende
  2. Opret Google Ads konto (hvis du ikke allerede har en)
  3. Opret Merchant Center konto hos Google
  4. Få dine produkter ind i Google Merchant center
  5. Link Ads og Merchant Center sammen
  6. Opret en Shopping kampagne i Google Ads

Hvad er Google Shopping?

Bare for at vi lige er helt sikker på at vi snakker samme sprog er det vigtigt at få slået fast hvad Google Shopping er og hvilke fordele formatet har, fremfor de andre annonce og kampagnetyper.

Google Shopping ads

En af de helt store fordele ved at bruge Google Shopping er at brugeren kan se produktet allerede ude i søgeresultaterne. Passer produktet ikke det man søger efter eller er prisen ikke den rigtige, ja så klikker den søgende simpelthen ikke, og du betaler dermed ikke for “dårlig trafik” fordi du allerede kan lave den første grovsortering direkte ude i Google.

MEN Google Shopping formatet er også rigtig meget drevet af pris, så er du ikke særlig konkurrencedygtig på prisen, skal du overveje om det overhovedet er det værd for din forretning.

De tre ting du skal forbinde for at komme i gang med Shopping Ads

Du skal have adgang til 3 ting for at kunne lave en Shopping kampagne

  1. Din Google Ads Konto – Har du ikke en Ads konto kan du oprette en her: https://ads.google.com/intl/da_DK/home/
  2. Google Merchant Center – Har du ikke en Merchant center konto kan du oprette en her: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/
  3. Dit Webshopsystem, hvor du skal kunne lave et feed

Se hvordan du opsætter Google Merchant Center, opretter produkter og laver en Shopping kampagne

Step 1: Opret Google Merchant center

Hvis du ikke allerede har en Google merchant center konto, skal du oprette en nu. Det kan du gøre her: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/

*Husk at oprette den med samme mail som du bruger til din Google Ads konto, og der hvor du evt. logger ind i dit hjemmesidesystem.

Indtast de rigtige oplysninger og verificer din hjemmeside i Merchant center

Når du har oprettet en merchant center konto, skal du huske at indtaste de rigtige oplysninger om din virksomhed. Dvs. bruge den adresse og de informationer som man også finder på din hjemmeside.

Derefter skal du verificere din hjemmeside i merchant, vælg det CMS, du bruger, og så hjælper Google dig med at verificere din hjemmeside.

verificering af hjemmeside i google merchant center

Indtast dine oplysninger om fragt

Herefter skal du også give Google dine informationer omkring fragtmetoder, hvad det koster og hvad kunderne kan forvente. Du kan selvfølgelig altid ændre det senere, hvis dine fragtmetoder ændres – men husk at angive de rigtige oplysninger, fordi når folk ser dine produkter ude i shoppingresultaterne, kan de også se dine fragtpriser.

fragtpriser i google shopping
*OBS undervurder ikke hvor stort et konkurrenceparameter fragt er.

Når du indtastet alle oplysningerne om din virksomhed i Google merchant center, og dit site er blevet verificeret mangler du kun en sidste tind – AT FÅ DINE PRODUKTER IND I GOOGLE MERCHANT CENTER !

STEP 2: Få dine produkter ind i Google Merchant center – Opret et produktfeed

Nu kommer det spændende, du skal nemlig til at have dine produkter ind i Google Merchant center, hvor de skal godkendes. For at dine produkter kan blive godkendt skal din shop overholde en række regler og retningslinjer. Du kan læse googles officielle retningslinjer her om hvad du må og hvad du ikke sælge på Google Shopping: https://support.google.com/merchants/answer/6149970?hl=en

Det er typisk mere besværligt hvis du sælger noget indenfor erotikverden, alkohol, våben, medicin og ting i den stil (på jysk: Det er noget bøvl)

Men sælger du mere almindelig produkter er det forholdvis ligetil.

Du kan vælge at få dine produkter ind i Google merchant center på nogle forskellige måder:

  1. Oprette produkter enkeltvis direkte inde i Google Merchant
  2. Oprette et Google Sheet med alle informationerne
  3. Hoste en XML fil i dit shopsystem og connecte det med Merchant Center
  4. Sende produkterne ind med et API
  5. Bruge et Feedmanagement Tool til at styre hvad du vil sende ind til Google Merchant Center.

Har du lille bitte shop kan du godt vælge at oprette produkterne enkeltvis direkte i Merchant center, eller lave et Google Sheet. Men har du mere end 10 produkter, der nogle gange er på udsalg ikke på lager eller andet, kan du sikkert godt forestille hvor besværligt dette hurtigt kan blive.

Derfor er den letteste metode for de fleste hjemmeside systemer at du hoster en XML fil som så er connected med merchant center, hvor alt informationen bliver opdateret en gang i døgnet.

Hvordan du finder dit feed afhænger af om du bruger woocommerce, dandomain, shopify eller hvilket hjemmeside du nu end bruger.

Du kan læse mere om hvordan du opsætter et feed i de typisk shopsystemer her:

  • WooCommerce
  • Shopify
  • Dandomain
  • Ideeal shop
  • Open Chart

Disse oplysninger skal Google Merchant Center bruge fra din shop

Du kan vælge at sende utrolige mange oplysninger videre til Google, men der nogle du SKAL sende ind og det er:

  • ID
  • Titel
  • Pris
  • Beskrivelse
  • link
  • Billedelink
  • Lager / ikke på lager

Mine termer her er “fordansket” du kan læse de rigtige termer her https://support.google.com/merchants/answer/7052112

Udover de her oplysninger er der en lang række attributter som du kan vælge at sende med, fx ting som; Brand, størrelse, farve, tilbud osv osv osv.

Forbind dit feed med Google Merchant Center

Når du er tilfreds med dit feed, skal du indsende det til Google Merchant center, det gør du under punktet ‘produkter’ og har du lavet et feed vælg du ‘upload flere produkter’

upload produkter til google merchant center

Vælg derefter ‘sprog’ og ‘land’ – og indsæt den url du hoster på din hjemmeside hvor fit XML feed ligger.

Når du er tilfreds skal du vælge hvor ofte google skal hente feed – en gang i døgnet er typisk find, væg et tidspunkt hvor der typisk ikke er stor aktivitet på dit site.

For at få produkter ind i Google merchant center NU, kan du klikke på knappen ‘Hent nu’ eller ‘Fetch now’ og så henter google alle dine produkter inde.

Efter noget tid skulle de gerne stå som ‘godkend’ står der fejl eller begrænset er det typisk fordi der er nogle informationer du ikke har fået med over fra feedet.

3. Forbind Merchant Center med Google Ads

Nu skal du ind i Google Ads og connect merchant center med Google Ads.

Sådan gør du:

  1. Start med at logge ind på din Google Ads konto
  2. Klik på ‘Værktøjer’ i venstre side
  3. Klik derefter på dataadminstration
  4. klik ’tilføj et produkt’ i højre side af skærmen
  5. og vælg derefter Google Merchant center og vælg din konto.
  6. Har du ikke tilføjet Google Analytics endnu, kan du gøre det i samme omgang.
Forbind google merchant center med google Ads

4. Opret din shopping kampagne / Performance Max

Nu er du klar til det sidste step i processen, opret din kampagne.

  1. Du er under ‘kampagner’ og klikker på ‘opret ny kampagne’
  2. Klik på ‘salg’ og tryk næste
Sådan opretter du en google shoppingkampagne

Vælg herefter dit mål (typsik salg)

Nu er du kommet til der i processen hvor du skal vælge din kampagnetype. Når du snakket Google Shopping findes der to kampagnetyper du kan vælge i mellem:

  1. Standard Shopping
  2. Performance Max
standard shopping eller performance max

Jeg vil i denne artikel ikke gå i detaljerne omkring de to typer af kampagner, men for nu skal du bare vide at hvis du vælger performance max, siger du også til google at de må annoncere på både display, youtube og søgenetværket med almindelige tekstannoncer.

Hvis du vil være 100 % sikker på at det kun er shoppingannoncer du vil bruge, skal du vælge det der hedder ‘Shopping’ (altså standard shopping.)

Tilføj derefter alle dine produkter.

Vælg hvilket land du vil annoncere i og vælg en budstrategi.

Har du ikke noget data endnu vil jeg anbefale dig at starte med den strategi der hedder ‘maksimer antal kliks’ men med tiden når du får mere data og flere salg igennem Google Ads kan det være en god idé at skifte strategi til et bestemt ROAS-mål.

Indstil til sidste budgettet og du er good to go.

Efter et døgns tid skulle du gerne begynde at få visninger på dine produkter.

Og efter en uge, også gerne salg – HVIS du har fået opsat konverteringssporing /Tracking i Google Ads.

Arbejdet stopper ikke her

Opsætning af en Google Shopping Ads-kampagne er kun begyndelsen. For at opnå optimale resultater skal du kontinuerligt overvåge og justere dine annoncer. Analyse af data, justering af budstrategier, optimering af produktbeskrivelser og billeder samt regelmæssig opdatering af produktfeedet er alle ting du kan lege med og justere for at dine annoncer kører og skaber salg.

Derfor er der også rigtig mange der hyrer en Google Ads konsulent som ved hvad han/hun laver, så du ikke risikere at spilde en masse budget.

FAQ

Hvad koster google shopping?

Shopping annoncer er baseret på Google Pay per click system – altså betaling pr klik – Dvs. du betaler først når folk klikker på dine annoncer – og ikke for visninger. Hvad klikprisen så er afhænger meget af produkt og branche – men i de fleste brancher koster et klik 2-5 kroner. Generelt er shoppingkliks billigere end kliks i de almindelig søgeannoncer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.