Hvis du gerne vil være synlig på Google, enten betalt via Google Ads eller organiske via. SEO skal du først og fremmest finde ud af hvilke søgeord du gerne vil være synlig på – Dette gøres typisk ved at lave en søgeordsanalyse.
En søgeordsanalyse kan du enten lave selv eller få en professionel til at hjælpe dig med, fx en SEO konsulent eller Google Adwords Freelancer. Der er dog nogle ting du selv kan gøre for at finde de rigtige søgeord.
Først og fremmest skal du tænke over hvilke søgeord der beskriver din virksomhed, dit produkt eller service på bedste vis. Det er her du skal starte din research.
Se hvordan du laver en søgeordsanalyse fra A til B i denne video:
Brug de ord dine kunder bruger
Det er ultra vigtigt at du bruger de ord dine kunder bruger – også selvom du måske ikke altid betegner dig som det. Men hvis du vil findes på Google er det super vigtigt.
Lad os tage et eksempel.
Sælger du eksotiske urter, der har en masse fancy navne, tænker du måske at det er åbenlyst at folk søger på disse navne hvis de har et specifikt behov, men sådan er det ikke nødvendigvis. Derfor er det en god idé at lave et grundigt forarbejde og sætte dig i dine kunders sted, alt efter hvor langt de er i kunderejsen.
Hvis du har en webshop, som sælger diverse urter og kosttilskud og du har måske noget der hedder ‘Baldrian’ – som du ved at det kan bruges som en slags sovemiddel, men det ved dine kunder ikke (endnu). De googler måske: ‘kosttilskud mod søvnløshed’ eller ‘Urter for at falde i søvn’. Derfor er det ultra ultra vigtigt at du laver et grundigt forarbejde, og sætter dig i dine kunders sted, når du skal finde de rigtige søgeord.
Det samme gælder hvis du sælger en service ydelse. Det kan godt være du ser dig selv som ‘Fysisk træner’ eller ‘Livsstils Coach’, men hvis dine kunder Googler ‘personlig træner’ finder de dig aldrig.
Derfor er det ultra vigtigt at bruge de ord dine kunder bruger og forstår ! – også selvom du ikke syntes det er helt det rigtige.
LÆS OGSÅ: Sådan laver du en Google Ads opsætning
Søgeord til SEO eller Google Ads
Det er heller ikke ligemeget om du er i gang med at finde søgeord der skal bruges til dine organiske placeringer, eller til din Google Ads.
De søgeord du skal bruge til din Google Ads SKAL være søgeord med kommercielt potentiale – Ellers spilder du med garanti dine penge. Du skal altså være sikker på at folk er i “købsmode” når du udvælger dine søgeord, og ikke i “research-mode”.
De søgeord du skal bruge til dine SEO tekster skal selvfølgelig også gerne have et kommercielt potentiale, men det kan også søgeord hvor folk er mere i research-mode. Der er nemlig en tendens til brugeren klikker mere på de organiske resultater, når de er i gang med at undersøge et emne – det kunne fx være et blogindlæg der handler om hvilken maling er bedst til badeværelser, eller hvordan laver man selv en kostplan. Når målgruppen så er klar til at købe maling eller købe en kostplan, vil Google Ads, resultaterne derimod have et større potentiale.
Hvilket er et super godt argument for at være synlig organisk samt de betalte resultater.
En god tommelfingerregel er at se på konkurrencen, hvis der er mange der konkurrerer om de samme søgeord, er det ofte et tegn på at der er kommercielt potentiale.
Søgevolumen er vigtigt men ikke det afgørende
Det er selvfølgelig vigtigt at have søgeord med en høj søgevolumen, men det er ikke det afgørende. Det er langt mere vigtigt at have søgeord der konverterer – Altså søgeord der får folk til at købe eller booke en samtale hvis du sælger service ydelser.
Eksempelvis er der omkring 4400 søgninger om måneden på søgetermen ‘personlig træner’ Men er det et relevant søgeord der konverterer?
Måske – men måske ikke ?
Det er svært at sige hvilken søgeintention søgeordet: ‘Personlig træner’ har. Det kan være folk der googler hvad en personlig træner er, hvordan man bliver personlig træner eller nogle der har behov for en personlig træner. Kort sagt: Vi ved det ikke ….
Men hvis folk Googler personlig træner Aalborg – er det en indikation på at den søgende er på jagt efter en personlig træner der ligger i Aalborg, hvilket er langt mere konverterende. Selvom dette søgeord har en langt mindre søgevolume.
Så du skal selvfølgelig vurdere om et søgeord har nok søgevolume til at du vil bruge tid og kræfter på det, men du skal heller ikke udelukkende gå efter de søgeord der har den højeste søgevolume, da der helt sikkert er langt mere konkurrence på disse søgeord organisk, og hvis vi tænker Google Ads kan det være søgninger der ligger langt fra en reel konvertering.
Værktøjer du kan bruge til at finde de rette søgeord
Men hvordan finder du så ud af hvilke søgeord der kan være relevante, og hvor stor søgevolumen er? Der findes flere forskellige værktøjer du kan bruge til at finde de rigtige søgeord. De fleste af dem er gratis og lette at bruge, men nogle af dem er også betalte.
Google Ads Keyword Planner:
Dette er et af de mest populære værktøjer, og det er også det værktøj Google selv anbefaler. Du skal have en Google Ads-konto for at kunne bruge dette værktøj. Du finder Google keyword planner inde i din Google Ads-konto under ‘Værktøjer’ og derefter under ‘Planlægning’ og så vælger du ‘Søgeordsplanlægning’
Udover at finde de rigtige søgeord, kan du også bruge værktøjet til at finde ud af hvor mange søgninger der er på de enkelte søgeord. Du skal dog have brugt lidt penge på Google Ads for at kunne se de rigtige tal. Har du aldrig brugt Google Ads, vil den give dig et estimat på fx 10-100 søgninger.
Google Trends:
Det her er et andet gratis værktøj fra Google. Det giver dig mulighed for at se hvor mange søgninger der er på et søgeord over tid.
Jeg vil fx vædde med at søgeordet juletræer topper i December, imens der nok ikke er mange søgninger på dette ord resten af ordet. Men hvis du vil vide mere om tendensen i lige præcis din branche, kan det være et smart værktøj.
Keyword Tool:
Dette er et gratis online værktøj, der også er let at bruge.
Keyword Tool giver dig mulighed for at finde søgeord, der er relaterede til et bestemt søgeord.
Det kan være en god idé at bruge dette værktøj, hvis du er i tvivl om et søgeord er for populært eller ej.
SEMrush:
Dette er et betalt værktøj, men det er stadig et af de bedste værktøjer til at finde de rigtige søgeord.
SEMrush giver dig mulighed for at finde søgeord, der er relaterede til et bestemt søgeord.
Det kan også vise dig hvor mange søgninger der er på et søgeord over tid. Derudover bruges SEMrush også til alt fra at finde links, se hvor mange der annoncerer og meget meget mere. Der findes e gratis version, men det kan selvfølgelig ikke lige så meget som den betalte version.
AHRefs
Dette er også et betalt værktøj, men et rigtig godt værktøj til at finde de rigtige søgeord.
AHRefs giver dig mulighed for at finde søgeord, der er relaterede til et bestemt søgeord.
Det kan også vise dig hvor mange søgninger der er på et søgeord over tid. Derudover bruges AHRefs også til alt fra at finde links, se hvor mange der annoncerer og meget meget mere. Der findes en gratis version, men det kan selvfølgelig ikke lige så meget som den betalte version.
Mit foretrukne Tool til når du er i gang – og skal finde flere søgeord
Hvis du allerede er i gang med dit SEO arbejde og din hjemmeside er aktiv er der et tool som jeg bruger igen og igen for at få mere data og mere inspiration: Google Search Console.
Det er et GRATIS værktøj, som du kan tilknytte til din hjemmeside, og den fortæller dig hvilken søgeord som du allerede rangerer på ! – Men den viser dig også alle de søgeord som du får eksponeringer på, men hvor du ligger laaaaangt nede på listen. Det er det værktøj jeg går til igen og igen, når jeg skal se hvad jeg ellers kan skrive artikler om eller producere nye kategorier om.
Så hvis du ikke allerede bruger Google Search Console – så skynd dig ind og få det tilkoblet.
VIGTIGT: En søgehensigt pr. landingside
Når man laver en hjemmeside og du skal opbygge den, så den giver mening for Google, skal man have en søgehensigt for hver enkelt landingsside. Det vil sige, at der skal være et søgeord eller et sæt af søgeord, som man gerne vil rangere på pr. URL.
Dette er ikke altid lige nemt, og det er her søgeordsanalyse kommer ind i billedet.
Søgeordsanalysen er processen med at finde de rigtige søgeord til din hjemmeside.
Det lyder måske nemt, men det er det ikke altid. Der er mange ting, man skal tage højde for, når man laver en søgeordsanalyse.
Først og fremmest skal du have styr på, hvilken type søgeord der er relevante for din hjemmeside.
Derefter skal du finde ud af, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgetermer, og få dem inkluderet på din hjemmeside så de passer til målgruppens ønsker og adfærd.
Når du har lavet din søgeordsanalyse og fundet søgehensigten er det tid til at skrive din SEO tekst og opbygge dine landingsider, det kan du læse mere om hvordan du gør her.
Opsummering – Sådan laver du en hurtig søgeordsanalyse
1. Start med at lave en Brainstorm på søgeord der kunne give mening for dig og dine forretning
2. Find ud af, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgetermer.
3. Udvælg relevante søgeord der er realistiske i forhold til dit SEO arbejde, og udvælg de søgeord der har konverteringspotentiale til din AdWords.
4. Få dem inkluderet på din hjemmeside så de passer til målgruppens ønsker og adfærd. – Husk et søgeord (eller søgeintention) pr. URL.
FAQ – Om søgeordsanalyser
Hvordan kan man finde ud af, hvilke søgeord der er relevante for et bestemt emne?
Der findes flere forskellige værktøjer, som kan hjælpe dig med at finde de bedste søgeord til dine behov.
Nogle af de mest populære værktøjer til søgeordsanalyse er Google AdWords Keyword Planner, Google Trends og Keyword Tool.
Google AdWords Keyword Planner er et gratis værktøj, som du kan bruge til at finde nye søgeord og se, hvor populære de er.
Hvad betyder søgeintention?
Søgeintention er det, som brugeren ønsker at finde ud af, når de søger efter noget på nettet.
Det kan for eksempel være information, et produkt eller en service.
Lad os sige at du har en landingside der handler om rejser til Berlin, og du kan se at søgetermen ‘Berlin’ har god søgevolume – så det går du efter. Men hvis det eneste du viser på landingsiden er rejser til Berlin er det ikke sikkert at du helt har ramt søgeintensionen. Hvis folk søger på Berlin kan det være de leder efter hvor mange indbyggere der bor der, hvor langt der er til Berlin, hoteller i Berlin eller hvilke oplevelser man kan få i Berlin. Men hvis din side kun handler om rejser, er det måske bedre du går efter ‘Rejser til berlin’ eller ‘Hoteller i Berlin’ Da det vil matche søgeintentionen.
Hvordan kan man finde ud af, hvilke søgeord der konverterer bedst?
Hvis du har implementeret korrekt tracking i din Google Ads konto, vil du nemt kunne tjekke hvilke søgeord der konverterer der. Du vil også kunne aflæse i Google Analytics hvilke landingsider der konverterer, og krydstjekke med Google Search Console, hvilke søgeord disse sider ranker på.
Hvem står bag?
Hej Mit navn er Marianne. Det er mig, der skriver alle artiklerne her på siden. Jeg elsker Google markedsføring, fordi man lader kunderne komme til en når deres behov opstår.