Kom øverst på Google – Sådan bliver din hjemmeside Synlig

Hvis du er nystartet virksomhedsejer eller hvis du lige er begyndt at tænke nærmere over din markedsføring, så er en af de måske mest effektive markedsføring kanaler helt sikkert Google. Derfor er det super relevant at vide lidt om HVORDAN folk finder din hjemmeside når folk søger efter dine ydelser eller dine produkter.

Bare fordi DU ved hvad du sælger er det nemlig ikke ensbetydende med at Google ved hvad din hjemmeside handler om, derfor kommer du i denne artikel til at lære de grundlæggende til hvordan du bliver synlig på Google.

Hvordan bliver jeg synlig på Google?

Overordnet findes der 2 retninger til hvordan du kan komme frem på google:

  1. Den gratis vej – Søgemaskineoptimering, som oftes bliver omtalt som SEO
  2. Den betalte vej – Google Ads, eller Adwords som det hed ”i gamle dage”

Læs mere om fordele og ulemper ved SEO vs. Google Ads her

Lad os kigge nærmere på hvordan du kommer i gang med hver af de 2 muligheder.

Den organiske vej – SEO

Søgemaskineoptimering, SEO, er som sagt den ”gratis vej” til at komme frem i Googles resultater.

Når jeg skriver ”gratis” er det fordi det potentielt set godt kan koste dig noget hvis du fx skal have hjælp til SEO af fx en SEO konsulent, men når folk klikker på din hjemmeside ude i søgeresultaterne koster det dig intet, modsat hvis du laver annoncer.

De gratis resultater er dem der ligger under annoncerne, altså de resultater der står ’Annonce’ ud fra. Så hvis der er mange der annoncere indenfor din branche, kan du aldrig komme til at ligge i toppen af google, da de første pladser er reserveret til annoncerne.

bliv synlig på google - Organisk seo

Hvordan kommer min hjemmeside frem på Google med SEO?

SEO er en disciplin der afhænger af over 2-300 forskellige faktorer, som Google vurdere din hjemmeside på. Ingen ved helt præcis hvad Google kigger efter når de skal vurdere hvem der skal have de øverste pladser, men der er dog alligvel nogle parametre som vi godt kan være sikre på. De er inddelt i 3 kategorier:

  • Teknisk SEO
  • Indhold på din side
  • Links og omtale

Teknisk SEO

For at din hjemmeside skal kunne findes skal teknikken først og fremmest være på plads. Herunder indgår at din hjemmeside er sikker, at den er hurtig, at google kan læse og indeksere dine sider, og et hav af andre parametre.

Godt indhold

En af de ting vi er helt sikre på, er at Google har være ude at sige at det vigtigste for at komme højt op på Google er at der skal laves godt indhold på siden. Hvad godt indhold helt præcist er kan være svært at sige, men en god retningslinje er at du skal være bedre end dine konkurrenter. Hvis de fx har en lang side med en masse SEO tekst, der er godt beskrevet plus en masse billeder der viser noget om emnet, og måske endda en video, så skal du ikke regne med at din side rangere højere hvis du kun har en kort tekst på et par 100 ord.

Links og omtale

En tredje og sidste ting der også vægter højt er links og omtale, dette går kort fortalt ud på at jo flere hjemmesider der linker til dig, jo mere autoritær virker din hjemmeside i Googles øjne.

Så kort remset op, er det ikke bare sådan lige at komme til at ligge i toppen af Google og få sin hjemmeside frem. Nogle ting er du selv herre over, fx at lave godt indhold, hvilket er noget du altid bør fokusere på.

Start med at hente min GRATIS SEO-Guide:

Sådan laver du den perfekte SEO-side

Heldigvis finder der også en ”nemmere” og hurtigere vej til at komme til tops i Google, og dette er den betalte vej.

Google Ads – Den betalte vej til tops

Googles Ads, som i ”gamle dage” hed AdWords er Googles annonce platform, det er kort fortalt den måde Google tjener penge på og fungerer som et auktionssystem på Google.

Det er den helt klart ‘Nemmeste vej’ til at komme øverst på Google – men du skal have penge på ad lommen.

Hvis du laver en søgning, fx ‘Træningsprogram‘, ’Håndværker Aalborg’ eller noget andet, er de første 4 resultater annoncer – du kan se det ved at der står ’annoncer’ ud fra teksten.

bliv synlig på google - google ads

Ved Google Ads betaler du pr. klik og bliver tit også omtalt som PPC, Pay pr. Click.

Det gode ved denne metode er at det virker så snart du har lavet en rigtig Adwords opsætning, inde i Googles Annonce platform og gør du det ordentlig skulle din hjemmeside gerne være synlig indenfor et døgns tid.

Jeg vil dog helt sikkert anbefale at du får hjælp fra en Google Ads konsulent, eller andre der har forstand på platformen, ellers kan du nemlig hurtigt ende med at betale for søgninger som slet ikke er relevant for dig, eller fange en helt forkert målgruppe.

Når du annoncerer på Google, bestemmer du selv hvilke søgeord du ønsker at blive vist på, dette kan du ikke selv bestemme i samme grad ved den organiske metode.

LÆS OGSÅ: Hvad er Google Ads

Hent min GRATIS Google Ads guide til at lave en start opsætning

Hvad koster det at komme øverst med Google Ads?

Google Ads fungerer som et budgivningssystem, så alt efter hvor mange konkurrenter du har som annoncerer på Google, bliver det dyrere og dyrere for dig at komme i toppen af Google. Nogle brancher har høje klikpriser, fx advokater, ejendomsmæglere er nogle af dem jeg stødt på rigtig høje klikpris som nemt kan ligge mellem 20-100 kr. pr klik, alt efter hvilke søgeord du byder på. Men de fleste brancher ligger prisen på mellem 1-10 kr. klik. Hvis du vil helt i toppen af Google handler det egentlig om at du skal byde højere end dine konkurrenter – men at ligge øverst er ikke altid bedst med Google Ads.

Det gode ved Google ads er at du selv bestemmer dit daglige budget, så hvis du fx kun vil bruge 20 kr pr. dag, stopper dine annoncer bare med at køre, når du har brugt budgettet.

Såå … Du har 2 muligheder til at få din hjemmeside frem på Google

Du kan vælge om du vil gå SEO vejen – altså den gratis vej. Det kræver tid og at du forstår at analysere din side, så den slår konkurrenterne. Derudover skal du også være tålmodig, da det kan kræve tid inden Google belønner dine ændringer – og specielt hvis du har en helt nye hjemmeside, uden omtale og uden links der peger på dig.

Du kan også vælge at gå den betalte vej, dvs. komme i gang med at opsætte en Google Ads kampagne, hvor du betaler pr klik. Ja det koster penge, til gengæld bliver din hjemmeside synlig, så snart du har trykket på START-knappen (eller efter et døgns tid ca.). Det kræver selvfølgelig at du laver det rigtige Set-up i din konto – Så hvis ikke du vil have en konsulent indover, kan du starte med fx at tage et Google Adwords kursus, for at lære det grundlæggende.

Ligemeget hvilken retning du vælger at gå, skal du først finde frem til hvilke ord, altså ‘Søgeord’ du gerne vil findes på – Dette er vigtigt ligemeget om du skal i gang med Google Ads eller SEO. Derfor er første step at gå i gang med at lave en søgeordsanalyse af din forretning og dine ydelser. Ved du ikke hvilke søgeord du vil findes på, kan næste step være ligemeget.

Kort sagt; Er din hjemmeside helt ny, er det en god idé at starte med Google Ads, indtil at du begynder at få de organiske placeringer, så kan du altid overveje om Google Ads eller SEO er det rigtige valg for dig.

Held og lykke med at blive synlig på Google ….

Skal du have hjælp til at blive synlig på Google?

Kontakt mig hvis du vil i gang med enten Google Ads eller SEO

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Enquire now

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.