I denne artikel kommer jeg til at gennemgå hvordan du laver en komplet Google Ads opsætning fra A – B. Inden du går i gang skal du dog allerede gerne have oprettet en AdWords konto, har du ikke det, er det hurtigt at klare. Start med at klikke dig ind her, tryg på ‘Start nu’ og følg Googles anvisninger. Her skal du blot indtaste din virksomheds information, hvilket kort pengene skal trækkes fra og lign. og så er du klar til at oprette din første Google Ads kampagne.
Se Step-by-step hvordan du opsætter en Google Ads kampagne her:
De forskellige Google Ads muligheder
“I gamle dage” fandtes der udelukkende de almindelig tekstannoncer – men nu er Google Ads langt mere end de gængse tekstannoncer. Nu består Google Ads af:
- Tekstannoncer
- Shopping annoncer
- Youtube annoncering
- Display annoncer
- Og annoncering ved Googles søgepartnere.
Det er også derfor at de skiftede navn fra AdWords til Ads – fordi Googles annonceringsværktøj er blevet så meget mere end ord.
I denne artikel vil jeg dog udelukket fokusere på de almindelige Tekstannoncer som er relevant for stort set alle virksomheder, ligemeget om du er B2B eller B2C – om du sælger en ydelse, eller om du har et fysisk produkt.
Forstå Google Ads opbygningen
Inden du kaster dig ud i at lave din første Google Ads opsætning skal du forstå strukturen i Googles Annonceværktøj. Når du laver en Adwords annonce skal du tænke i 3 niveauer, nemlig;
- Kampagne
- Annoncegruppe
- Søgeord
Du har en overordnet kampagne, her vælger du hvad formålet med kampagnen er, det kan fx være trafik (kliks), konverteringer, ROAs-mål osv. – Mere om det senere, men det er vigtigt at danne sig overblikket.
Under hver kampagne kan du have forskellige annoncegrupper – og i annoncegruppen putter du de forskellige søgeord i, og skriver annoncetekster til hver annoncegruppe. For at det giver bedre mening kan det illustreres sådan her:
Hvordan du inddeler dine kampagner og annoncegrupper kan du i princippet selv bestemme, men det handler om at finde en struktur der giver mening og som er logisk.
Lad os kigge på et eksempel
Hvis du er “Sundhedsekspert / træningsfaglig” har du sikkert forskellige ydelser du tilbyder fx, personlig træning, kostvejledning og online coaching (ja nu gætter jeg bare).
Så kan du kalde din kampagne for: Ydelser og derefter inddele din kampagne i 3 annoncegrupper, altså en gruppe for hver ydelse:
- Annoncegruppe 1: Personlig træning
- Annoncegruppe 2: Kostvejledning
- Annoncegruppe 3: Online Coaching
Her skal du så finde relevante søgeord til hver annoncegruppe. Til personlig træning kunne søgeordene være; personlig træning, personlig træner, personlig træner Aalborg (hvis du fx holder til i Aalborg).
Det samme gør du ved de andre annoncegrupper.
Det er en god idé at tænke over denne struktur inden du går i gang med selve opsætningen, og ser på om din hjemmeside har de landingsider det kræver. Du skal nemlig også gerne have en landingside der passer til søgeordene og hvilken søgehensigt de har.
Hvis du fx kun har en landingside der handler om personlig træning, men du byder ind på ordet ‘kostvejledning’, får du højst sandsynligt ikke mange henvendelser. – Simpelthen fordi brugeren leder efter noget andet.
Tænk derfor over om du har de rigtige landingsider til dine annoncegruppe og de søgeord du byder ind på.
Når du har fundet de relevante søgeord til dine annoncer, samt tænk over hvilke ydelser og hvilke sider på din hjemmeside du vil promovere er du klar til at lave din Google Ads opsætning – Så lad os dykke ned i maskinrummet.
LÆS OGSÅ: Sådan Laver du en Google Shopping kampagne
Sådan sætter du en Google Ads kampagne op – Trin for Trin
Lad os gennemgå hvilke steps du skal igennem for at lave den perfekte opsætning – Jeg vil tage udgangspunkt i eksemplet fra før – bare for overskuelighedens skyld.
Trin 1: Vælg din kampagne målsætning
Start med at oprette en ‘Ny kampagne’ – Knappen finder du på startsiden.
Herefter skal du vælge dit ‘mål’ om det er salg, kundehenvendelser eller andet – jeg plejer at vælge det sidste felt ‘Opret en kampagne uden vejledning af mål’
Herefter skal du vælge din kampagne type, her vælger du: Søg (fordi det er en søgeannonce vi er ved at sætte op).
Klik Fortsæt
Indtast din hjemmeside i feltet
Herefter kan du give din kampagne et navn, det er kun dig selv der kan se navnet så navngiv den fx ‘Ydelser’ eller hvad din kategori er.
Trin 2: Vælg den rette budgivning
Nu er du klar til del 2.
Budgivning
Det første du skal tage stilling til er hvilken Budgivningsmetode du vil bruge. Du kan vælge imellem:
- konverteringer
- konverteringsværdi
- klik
- eksponeringsandel
Hvad du vælger her afhænger meget af hvilken type virksomhed du driver, og om du har fået opsat tracking af konverteringer – Altså hvad vil du gerne opnå med din annonce.
Driver du en service virksomhed og har ikke sat noget sporing / tracking op, er du nødsaget til at vælge ‘Klik’ – Det betyder at du siger til Google, at du går efter at få så mange til at klikke på dine annoncer.
Er du en webshop vil jeg anbefale at du vælger ‘konverteringer’ eller ‘konverteringsværdi’ og herefter angiver hvilket ROAs mål du vil gå efter. Så for at få det bedste resultat, så sørg for at få opsat sporing, og kend dine tal, så du ved hvornår du tjener penge på dine annoncer.
Trin 3: Kampagneindstillinger
Klik dig herefter videre til ‘kampagneindstillinger’
Afkryds felterne ‘Søgenetværk’ og ‘Displaynetværk’ da vi laver en ren tekstannonce.
Vælg herefter hvilke område du vil annoncere i og hvilket sprog du vil ramme.
Annoncere du i Danmark vælger du blot ‘Danmark’ men du kan også afgrænse til mere lokale områder, hvis du fx kun driver forretning i Nordjylland eller lign.
klik herefter ‘Næste’ og gå til næste trin
Trin 4: Indtast dine søgeord
Nu skal du til at indtaste din hjemmeside + vælge dine søgeord.
Du er nu ved at lave din første ‘Annoncegruppe’ den kan du starte med at navngive øverst – du kan kalde den hvad du vil. Hvis vi holder os til eksemplet fra før så navngiv den efter hvilken ydelse du er ved at lave en annonce til, fx “personlig træner”.
Herefter kan du indtaste hvilken URL på din hjemmeside du er ved at lave en annonce til. Indtaster du en URL her vil Google hjælpe dig med at finde søgeord de tror der er relevante. Dem kan du vælge at gå med, men har du lavet din egen søgeordsanalyse kan du indtaste dine søgeord her.
Typer af søgeord:
Inden du bare taster dine søgeord ind på livet løs, skal du lige lære lidt om de forskellige typer af søgeord, der findes nemlig 3 typer på nuværende tidspunkt:
- Bred Match: Søgeord
- Sætningsmatch “Søgeord”
- Eksakt match [søgeord]
Google bruger som default bred match, altså når du bare skriver et ord uden at bruge “” eller []
Bred match = Søgeord der minder om eller er lign det søgeord du indtaster
- Fx ‘personlig træning’ kan blive udløst ved at brugeren skriver kostvejledning eller fitness coach. (så vær varsom med at bruge bred match, da Google måske ikke er helt enig af hvad der er relevant)
Sætningsmatch = Søgeordet hvor der kan skrives noget foran eller bagved
- Personlig træner kan blive udløst ved ‘personlig træner Aalborg’ eller ‘kvindelig personlig træner’
Eksakt match = Søgeordet du byder på kan kun udløses når det præcise ord søges efter.
- Personlig træner bliver udløst hvis brugeren googler ‘personlig træner’
Trine 5: Tid til at skrive din annoncer
Nu er det tid til at skrive dine annoncetekster, indtast præcis den URL du vil promovere og udfyld så mange af felterne som overhovedet muligt.
Du skal skrive mindst 3 overskrifter og 2 beskrivelser, men du skal udfylde optil 15 overskrifter, og så shuffler Google selv mellem de forskellige valgmuligheder.
Inddrag gerne søgeordet i en eller flere af overskrifter fx ‘Find din nye personlig træner’ og brug dine unikke salgspointer eller fremvis hvad der adskiller din virksomhed eller din service.
Udfyld også gerne felterne ‘billede’ ‘udvidelser’ og lignende hvis du syntes – men du behøver ikke for at få din annonce godkendt.
Trin 6: Sæt dit budget
Til sidst skal du bestemme hvor mange penge du gerne vil bruge pr. dag. her er valget helt dit om du vil bruge 10 kr om dagen eller flere tusind.
Men sætter du et for lavt budget er det ikke sikkert du får vist ret mange af dine annonce, så hvis dine annoncer aldrig kommer i gang kan det muligvis være pga. budgettet.
Klar til offentliggørelse
Klik på ‘Offentliggør’ og Google gennemgår nu dine opsætninger, og har du gjort det hele rigtigt skulle den gerne blive godkendt indenfor et døgns tid.
Er der noget du har glemt at indtaste eller mangler fortæller Google dig det her, og du kan nemt rette det.
Har du kun en ydelse eller et produkt kan du sådan set stoppe her, men har du flere ydelser du vil annoncere for, vil jeg anbefale at sætte dem under den samme kampagne, og du kan nu lave en ny annoncegruppe, og gentage fra trin 4 og ned.
Trin 7: Opret en ny annoncegruppe
Du klikker dig ind under den kampagne du lige har oprettet, og klikker på ‘annoncegrupper’ som du finder i menuen ude til venstre. Herefter klikker du på + tegnet, og du kan nu lave en annoncegruppe mere med andre søgeord i, en anden landingside og andre annoncetekster.
Alt efter hvor mange ydelser eller produkter du har, gentager du processen med oprettelse af nye annoncegrupper.
Og nu er det bare at læne dig tilbage, vente et døgns tid, og tjekke om din kampagne begynder at køre og få trafik ind.
Men desværre er arbejdet ikke helt slut nu – De gode Google Ads konsulenter optimerer og redigerer nemlig løbende kampagner, så man får så lave klikpriser som overhovedet muligt – men hvordan du vedligeholder og optimerer en konto må blive i en anden artikel.
Held og lykke med at blive synlig på Google.
Andre har også spurgt …..
Hvordan bruger man Google Ads?
Google Ads er et auktionsværktøj, du bestemmer sådan set selv, hvor meget du er villig til at betale for et klik på din annonce. En tekstannonce består af en kampagne, en annoncegruppe, søgeord og en relevant landingside hvor du gerne vil have trafikken ledt hen.
Hvad koster Google Ads (Adwords)
Prisen pr. klik, altså det der på Google nørdsk hedder CPC afhænger meget af branche og typen af søgeord. Søgeord der er generiske og har meget stor volume er typisk billige og koster måske omkring en krone. Imens søgeord der er højkonverterende og mere specifikke er noget dyrere og kan nemt koste + 20 kroner pr. klik. Ja nogle brancher har jeg set tæt på 100 kr pr. klik.
Brug for hjælp til dine Google annoncer?
Kontakt mig hvis jeg skal kigge på din Google Ads opsætning !
Hvem står bag?
Hej Mit navn er Marianne. Det er mig, der skriver alle artiklerne her på siden. Jeg elsker Google markedsføring, fordi man lader kunderne komme til en når deres behov opstår.